Monday, April 17, 2006

Quo Vadis Curtea Constitutionala Romana?

Am postat mai rar in saptaminile din urma, ocupat fiind cu scrierea unui raport despre Curtea Constitutionala, care sper sa apara nu peste mult timp aici (bineinteles ca voi incerca sa il public si intr-o revista de drept, daca vom gasi una interesata de concluzii de acolo). Iata introducerea:

Desi anuntata cu mare entuziasm in timpul adoptarii sale de catre legislativ “ reformarea” cadrului legal in care functioneaza Curtea Constitutionala nu a reusit sa produca efectele proclamate de legiuitor la vremea adoptarii. Mai mult, studiul propriei jurisprudente post reforma a curtii pare a indica abdicarea partiala a Curtii Constitutionale de la propria doctrina a abtinerii de la interventia in conflicte politice intre majoritatea si minoritatea parlamentara, ori in conflicte legate de “reformele tranzitiei”, anul 2005 fiind presarat cu citeva (mini)crize politice, ca urmare a unor astfel de interventii.
In egala masura, Curtea Constitutionala a reusit in anul 2005 sa isi doboare propriul record de procentaj minim al cererilor aprobate de control posterior, introduse la dorinta cetatenilor.
In acest comentariu vom incerca sa trecem in revista distanta dintre asteptarile declarate de legiuitor si rezultatele concrete ale modificarii cadrului de functionare al Curtii Constitutionale, sa studiem cauzele care au facut posibila aceasta distanta
intre asteptari si rezultate, si, bineinteles, sa tragem citeva concluzii de
viitor, pentru imbunatatirea functionarii Curtii Constitutionale.

Cea ce mi s-a parut foarte interesant, in studierea propriilor statistici ale Curtii, a fost numarul enorm de mare de cereri de control a priori acceptate de Curte in 2005 (aproape 1/2 din cele introduse), cuplat un numar la fel de enorm (de mic)de cereri de control a posteriori (cam 0.02%, ori 2 in o mie si ceva) acceptate de Curte. Cum cererile de control a priori sint introduse in primul rind de opozitia parlamentara, iar cele de control a posteriori sint introduse de cetatean, statisticile de mai sus spun cred ceva, desi multi vor incerca probabil sa explice inclinatia asta pentru control anterior a curtii, prin dorinta de a elimina incertitudinea legislativa (nu vrei sa ai declarate dupa un timp neconstitutionale legi care si-au produs efectele,nu?), multitudinea de cereri introduse de cetateni care privesc acelasi obiect, etc,etc,etc.

Alte ginduri?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home