Tuesday, July 11, 2006

O comparatie care poate fi facuta; "romanii sint ca italienii la 1900"

Cotidianul are un interviu aici cu Melania Mazzucco, autoarea unui roman interesant tradus recent de Polirom. Citam din interviu:

"Am lucrat foarte mult cu imigrantii din Italia si romanii reprezinta un procent considerabil dintre acestia. Am realizat ca imigrantii romani traiesc in Italia aceeasi poveste pe care o traiau imigrantii italieni in America, cu o suta de ani in urma. Conditiile sint grele si trebuie sa munceasca mult pentru a-si urma visul. Este important pentru noi sa tinem cont de faptul ca si noi am fost in locul lor. In cazul imigrantilor italieni in America, a existat o lipsa de informatie, pentru ca cei care s-au intors nu au spus adevarul. Cind scriau scrisori celor de acasa negau din orgoliu mizeria in care traiau. Scriau ca muncesc, ca sint fericiti, sanatosi, dar nu era adevarat. Probabil asa fac si romanii din Italia cind vorbesc cu cei de acasa."

si partea mea favorita:

"Am lucrat cu imigrantii in Roma, la inceputul anilor ’90, si am realizat ca ei traiesc in aceleasi conditii in care traia bunicul meu in America cu multi ani in urma. Atunci am inteles ca povestea bunicului meu nu era povestea familiei mele, ci a tarii mele. Este important pentru mine sa o spun din nou, pentru ca noi, italienii, am uitat povestea noastra. ...

Cum se vedea visul american din Italia, acum o suta de ani?

Cind bunicul meu a incercat sa emigreze in Statele Unite, orice italian visa la America. Au emigrat milioane de italieni si, cind au ajuns acolo, au realizat ca, de fapt, America nu exista. Tocmai de la aceasta iluzie vine si ideea motoului din cartea mea: „America nu exista. Stiu asta pentru ca am fost acolo“. Multi imigranti au realizat ca visul american este un mit. Ei erau cei care urmau sa construiasca America, tara care i-a primit cu portile deschise. Din punctul lor de vedere, America nu era o tara, nu era un continent, ci o lume in care oamenii se pot simti liberi si pot trai demn. Visul a fost, pina la urma, mai important decit realitatea.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home