Saturday, November 20, 2010

Andrei Plesu despre jurnale, "rezistenta prin mancare",cultura si schimbare

Hotnews publica aici si aici citeva extrase din dialogul lui Plesu la la Biblioteca Central Universitara din Bucuresti, in 18 Noiembrie, pe tema "Cultura bate criza"

citeva extrase....

.....
a povestit Andrei Plesu, invocand un episod petrecut pe vremea cand traia "exilat" la Tescani.

Andrei Plesu"Eu eram in camera mea, care trebuia sa fie putin la o parte de restul
asezamantului. Si am fost chemat repede: "Veniti, ca se vede ceva ciudat la televizor!" Cand m-am dus la televizor, l-am vazut pe Dinescu, pe Caramitru, spunand lucruri incredibile, sprijinindu-se unul altul - mi s-a parut ca sunt un
manunchi de vreascuri care stau numai pentru ca se sprijina unul pe altul. Si in
timp ce se petrecea scena asta, au intrat in locul cu televizorul doi tarani care adusesera oua. Cand au vazut ce se intampla pe ecran, au incremenit pentru o secunda si apoi au cazut in genunchi si au inceput sa se inchine. Asa traita, Revolutia e altfel".


...... Diferentele dintre mediul polonez si cel romanesc erau enorme, crede Andrei Plesu, cel putin in anii 1980-1981. "In Polonia m-a frapat o anumite demnitate a lor: exista acolo o saracie geometrica. La noi saracia arata asa: in aprozar erau trei cartofi, intr-o lada plina de noroi. In Polonia saracia arata asa: era o lada curata, fara nici un cartof".


despre "schimbare" si "schimbari"...

Ultima data cand am fost in Germania, m-am dus sa beau o cafea la o cafenea dintr-o linie celebra: cafenelele Einstein. Eram intr-o piata foarte sic din Berlin, am intrat si am spus: "Buna ziua! As dori o cafea!" Si mi-au raspuns "N-avem!" "Zic dar ce vindeti aici?". "S-au stricat toate aparatele si nu putem produce nici o cafea". E adevarat ca m-am inteles greu cu omul asta, pentru ca era de undeva din Pakistan..."

E un contrast cu ce am trait in '75, cand am fost prima oara in Germania, cand am intrat intr-o brutarie si am intrebat ce eram obisnuit sa intreb in Bucuresti: "Aveti paine?" Si ala s-a uitat la mine "Dar ce crezi ca facem aici?"."


si spunerea mea preferata...

Celebrul scriitor a vorbit si despre articolele pe care "din pacate" le publica in ziare. "Scriu saptamanal doua articole care sunt despre realitatea imediata. M-am intrebat de multe ori daca merita sa-ti irosesti viata si sa iei din timpul proiectelor tale ca sa comentezi saptamanal personaje si situatii fara consistenta. Nu mai vreau sa traiesc intr-o lume in care principalele subiecte se numesc Ciutacu, Basescu, Gadea, Becali, Diaconescu. E o lume care, in ciuda pitorescului ei de suprafata, e imens de repetitiva si vida. In Romania se intampla mereu lucruri enorme, ca si cum nu s-ar intampla nimic. Sau invers, nu s-a intamplat nimic, ca si cum ar fi lucruri extraordinare".

Chiar asa, reprezinta acea masa informa politica acea "Romania eterna" de care ar trebui sa fim preocupati cumva? Si merita oare sa fim in vreun fel oarecare preocupati de "pitorescul" acelei mase informe de politicieni fara nici un fel de consistenta?

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home