Airbus vs. Boeing
O stire interesanta (chiar daca subiectul ei este mai putin actual sau mai "dificil" pentru juristii romani, neobisnuiti cu "subtilitatile" WTO-ului) este cea legata de inceperea unui nou "razboi" intre cei doi uriasi fabricanti de avioane; Airbus si Boeing. Pentru cei care totusi vor sa invete si inteleg limba engleza suficient, iata mai jos o expunere a datelor esentiale ale cazului asa cum au fost ele prezentate de catre parti si mass-media.
Pentru o expunere generala a cazului si informatii de fundal, facem trimitere la articolul aparut in The Economist, la urmatorul articol al BBC si la informatiile de fundal de pe site-ul Comisiei.
Comisia Europeana are si ea un comunicat, care poate fi gasit
urmarind linkul urmator
Acordul privitor la aviatia civila in gasiti aici
De asemenea paper chase, are un articol, din care redam urmatoarele:
EU a cerut inceperea de consultari cu SUA la WTO, primul pas in procesul de rezolvare a disputelor reglementat de WTO, in legatura cu subsidiile acordate de guvernul american companiei Boeing. Actiunile europenilor urmeaza anuntului facut de Reprezentantul comercial al SUA (US Trade Representative-in orig)ca Statele Unite vor depune o plingere la WTO in legatura cu subsidiile acordate de catre EU companiei Airbus. Conform celor spuse de Pascal Lamy, Comisiarul European al Comertului: " Miscarea SUA la WTO privitoare la subsidiile acordate Airbus-ului, nu este decit o evidenta incercare de a distrage atentia de la declinul auto-indus al companiei Boeing. Aceasta miscare arata de asemenea, ca Statele Unite nu au fost niciodata interesate in mod serios in renegocierea tratatului bilateral dintre EU si SUA din 1992. Daca aceasta este calea pe care Statele Unite au inteles sa o urmareasca, noi acceptam infruntarea, intrucit momentul este propice pentru a interzice masivile subsidii ilegale acordate companiei Boeing, in detrimentul Airbus-ului, in particular cele dedicate noului program 7E7. Nu mai putin, este totusi pacat ca Statele Unite au inteles sa aleaga calea judiciara, care poate destabiliza comertul si investitiile bilaterale,inclusiv proiectul 7E7 al Boeing-ului. Muncitorii din industria aeronautica, se pot baza pe Comisia Europeana, in apararea intereselor lor.
<< Home