Sunday, November 07, 2004

Despre experienta exilului la romani ...

In romstudyabroad,plecind de la o discutie despre "teapa" sau "neteapa" burselor oferite de guvernoiu cu conditia sa te intorci (de ce sa te mai si intorci daca tot ai luat bursa aia, zic unii dintre tinerii nostri crescuti sub le nouveau ancien regime cum i-ar spune Toqueville) ca slujbas in administratie au aparut doua mesaje interesante despre experienta romaneasca a exilului, pe care imi permit sa le redau mai jos (fiind vorba, dupa capul meu de un soi de altfel de experienta decit cea a agriculturilor, constructorilor si prostituatelor cu care ne rasfata presa romana si unii compatrioti).


Daca unii se intreaba cum pot exista romani fericiti in afara
granitzelor...Iata o explicatie a unui roman fericit:

"Intereseaza pe cineva de ce-am plecat? Intereseaza pe cineva de ce nu ma intorc in Romania? Vi se pare ca rid prea mult de Romania? Vi se pare ca de la distanta care ne separa ma doare in cot de Romania si de cei ce traiesc/se bucura/iubesc/sint dezamagiti/supravietuiesc acolo?

Ei bine... iubesc Romania si ma doare ca nu sint acolo (nu pot sa zic ca sufar, asta nu). Am stat acolo 6 ani dupa ce-am terminat facultatea, platind taxe imense dupa salarul meu "bun" si sperind ca indreptarea va incepe, sperind ca ceva va incepe sa mearga bine, sperind ca o sa apara acel "ceva". Acel domeniu pe care sa poti pune degetul si sa spui - 'da, asta va trage Romania inainte', acel ceva,
orice - industria petroliera, IT, industria lemnului, turismul, orice cu care sa pot sa ridic capul in lume sa zic "sint din Romania" si sa mi se raspunda "aaa, stiu, "AIA", asa cum daca zici IKEA zici Suedia, asa cum daca zici Microsoft zici SUA, asa cum daca zici Sony zici Japonia, asa cum daca zici Nokia...

Mai mult insa decit iubirea mea pentru Romania este dragostea pentru familia mea si pentru sanatatea mea mentala. Dupa 6 ani am obosit, da asta e cuvintul, am obosit sa astept acel ceva si am plecat - vad acum ca inca n-a aparut si nici nu sint nici un fel de semne c-ar apare (in afara de optimismul nejustificat si nebunesc al lui al unora care scriu pe diferite forumuri cu sau fara diasporeni sau de cuvintarile gaunoase ale Partidului).

Iubesc Romania si ma prinde citeodata dorul si melancolia si mi-e CIUDA de mor ca nu pot trai acolo pentru ca nu pot sa suport hachitele zilnice ale mai stiu eu cui care nu-si face treaba deloc sau nu asa cum ar trebui, ale mai stiu eu cui care te priveste usor ironic-cinic-milog cu gindul la cafeaua, ciocolata sau plicul dosite prin buzunare "in caz ca". Iubesc Romania asa cum iubesti un copil rau si neastimparat dar frumusel si inteligent, insa murdar si
inconstient. Imi place sa intilnesc acest copil dar ma oboseste sa vad cum el ramine tot timpul in clasa I-a in timp ce alte si alte generatii cresc si-i fac cu mina de la etajul claselor superioare.

Iubesc Romania si de aia o sa gasiti tonul asta la mine, aici sau pe 'bilci', sau pe 'asociatia de blocatari', tocmai pentru ca-mi pasa. Si poate, mai departe decit tonul declarativ al comparatiilor Romania-Germania, Romania-Danemarca, Romania-[puneti voi ceva aici] pe care le citesc pe aici si pe dincolo eu incerc sa ma uit obiectiv/realist la Romania, incerc sa aduc in fata ce nu merge bine, ce poate fi corectat sau imbunatatit. Atita timp cit acel "ceva"
mentionat mai sus nu exista (si nu ma imbat cu surogate gen olimpicii nostri sau spitale stralucitoare de la televizor) o sa continui sa fac asta si o sa continui sa iubesc Romania, "cu mila si dulce durere".

Caragiale a ris; eu nu pot, eu doar sufar, citeodata cu cinism, altadata cu speranta, altadata cu un zimbet in coltul gurii dar in majoritatea timpului fara nici o speranta. Realist vorbind."

Textul complet il gasiti pe www.troniu.dk.

Alex


--- In romstudyabroad@yahoogroups.com, OVI wrote:


Va scriu pe scurt din Atena unde ma gasesc de mai bine
de 7 ani. Am facut la inceput anul pregatitor de limba
greaca,apoi am urmat cusursurile Facultatii de Litere
- Sectia - Engleza Greaca, am absolvit-o si apoi am
facut un masterat in Stiinte Politice,ceva axat pe
tema "Studii Sud Est Europene".Pana la masterat am
avut o bursa primita de Onbss, dar fara a fi obligat
sa ma intorc, dupa ce am primit eu aceasta bursa
undeva prin '98 sau '99 am inteles ca toti aplicantii
erau obligati sa semneze cu un girant ca se vor
intoarce inapoi.
Am vazut si eu situl burseguvern.ro
si chiar ma gandisem sa aplic pt ca voi incepe aici la
Atena un doctorat in Geo politica.Inca nu sunt sigur
daca voi aplica sau nu, dar cred ca nu este o teapa
chiar daca suntem in plina campanie electorala.
Atata timp cat am fost burisier la Atena, chair daca
banii au fost putini 380 euro/luna, iar la masterat nu
am fost burisier, am muncit ca sa ma intretin,totul a
fost binisor ca si bursier, apoi a trebuit sa muncesc
si am inteles mai bine pe toti acesti romani care
veneau zilnic in Grecia la munca, ii intelegeam can
imi povestaeu cat de urat se comportau patronii cu ei,
multi dintre ei chair din aceasta cauza sau si intors
acasa, cat de neseriosi erau patronii cu ei ,cat de
putin ii plateau pt munca prestata comparativ cu
municitorul grec, cat de greu le era sa se legalizeze
cu oficialitatile.....

La fel si mie imi este greu,ca sa muncesc ceea ce am
studiat nu pot pt ca nu sunt cetatean european,nu am
diferite drepturi aici pe acelasi motiv,la orice usa
bat uneori mi se inchide pe motiv ca vin din Europa de
Est si nu am incredere in mine
....Exact pe acest motiv cred ca este mai BINE SA MA INTORC IN TARA MEA,
exemple aici in Grecia sunt multe, am fost Erasmus si
in Portugalia si nu pot spune aca a fost mai bine, am
locuit si la Londra 4 luni si a fost la fel, atunci
care ar fi motivul sa stau aici, sa ma simt tot timpul
un nimic......
Sper ca acest mesaj sa il luati in considerare doar ca
pe o proprie experienta......
Ovidiu

0 Comments:

Post a Comment

<< Home