Sunday, November 14, 2004

Despre programe azi "continuarea" reformei in justitie

Cum nu cred sa pot publica citeva impresii despre cele referitoare la justitie aflate in programele de guvernare ale celor doua formatiuni prinicipale candidate in alegerile de anulul acesta, imi permit totusi sa incep cumva discutia referitoare la justitie prin reluare unui comentariu pe care l-am postat pe lird, in urma declaratiei actualului ministru al justitiei cum ca "Toate hotararile pronuntate vor fi publicate pe site-urile instantelor" reluata de Andrei pe larg aici

"Toate hotararile pronuntate vor fi publicate pe site-urile instantelor" declara prin urmare ministrul nostru, afirmatie pe care o comentez in felul urmator:

Idea aceasta este excelenta. De mult timp aveam nevoie de aceste decizii(printre altele, publicarea acestor decizii are un de unificare al practicii, pe linga acela, la fel de important,ca actorii participanti in sistem-judecatori, avocati, public, stiu la ce sa astepte de la sistem si il anticipa mai bine...Cred ca este inutil sa vorbesc despre cit rau ne face acum "imprevizibilitatea" sistemului)iar pe mine unul parca nici nu ma intereseaza daca Indaco sau altcineva ("outsurcing company", caci in mod clar ministerul sau instantele nu au capacitatea necesara pentru asa ceva) ia bani pentru asemenea publicare, atita timp cit reuseste sa faca un index cu cap si uniform al acestor decizii, in care sa te poti orienta usor. Sint un destul de sceptic privitor la distanta intre intentiile declarate de guvernanti si realizarea lor in practica (m-as fi asteptat sa se spuna cit costa aceasta decizie, de unde se vor lua banii,si mai ales cum va deveni realitate-desi este foarte posibil sa fie vorba doar de o intentie ad hoc a ministrului, care va lua saptamini sau luni bune de dezbatere la minister pina ce va reusi sa fie asternuta cumva si pe hirtie) mai bine zis constanta lor nerealizare, dar sa vedem, simpla declaratie este mai mult decit nimic (pe o scara de la unu la zece dau 2 puncte doar pentru declaratie).

In alta ordine de idei, probabil ca acum (si la fel si in viitor) ne intereseaza doar deciziile Curtii Supreme (CS a inceput sa isi publice partial deciziile pe site-ul sau, dar lista este foarte incompleta), respectiv cele ale Curtilor de
Apel (acum 2 luni, Curtea de Apel Bucuresti avea un site mizerabil, unde nu era publicata nici o decizie) /Tribunale (cind functioneaza ca instante de apel) si cele ale citorva Judecatorii mai "Ocupate", in nici un caz "ale tuturor judecatoriilor". Ca declaratia pare sa cuprinda toate judecatoriile, fara o ierarhie sau concentare asupra a ceea ce conteaza arata inca odata, daca vreti, ca declaratia a fost facuta in pripa, fara vreo idee diriguitoare (alta decit ca ceva trebuie publicat), drept pentru care ii scad, pentru superficialite unul dintre punctele acordate anterior pentru declararea intentiei (Scor pina acum +1)

" Ministerul Justitiei, in colaborare cu ABA-CEELI si un grup de magistrati, a conceput un "Ghid de orientare juridica pentru cetateni", pornind de la realitatea constatata a nivelului extrem de scazut al cunostintelor juridice ale marii majoritati a populatiei."

Constatarea este corecta (unul dintre lucrurile la care romanii se pricep in afara de femei, forbal,birfa, invidie, etc, fiind si dreptul) dar care e titlul: "Ghid de orientare juridica (in dreptul american) pentru cetateni"? Nu de alta, dar cred ca nu era nevoie de ditamai ABA-CEELI sa ii arate onor ministerului cu degetului ce stie orice ins care practica drept prin tribunalele romanesti: ca este foarte greu sa ii explici unui om care nu intelege sub nici o forma sistemul ce se poate face sau nu se poate face in cazul lui.
Per total, notam cu 0 (1 pentru initiativa -1 pentru ca s-a asteptat atit)chestiunea de mai sus.

"Tribunalele comerciale Arges si Cluj au inceput sa functioneze. Pentru anul 2005 se preconizeaza infiintarea unui numar de 18 tribunale comerciale (in 18 judete)."

Chiar sint in Romania 18 judete care intr-adevar fac comert? Eu credeam ca ar fi cel mult vreo 4-5…, si as intelege de ce (eventual) in virtutea traditiei Braila/ Galatiul ar refuza sa mearga la Constanta si ar vrea un tribunal al lor, sau de ce industriile lor falimentare, care ar trebui sa fie
lichidate chiar ar avea nevoie de asemenea tribunale, sau nici macar de tribunale ci de o eventuala sectie specializata in falimente. Vorbind insa despre falimente, probabil ca fiecare judet ar avea nevoie de asa ceva , dar lasind gluma la o parte, chiar avem noi destui judecatori/ personal
specializat pentru asemenea instante(nu mai vorbim aici despre
spatii/tehnica, etc)? Si apropos, exista la nivelul ministerului, o propunere/ buget detaliate si o idée de unde se vor lua banii necesari?

Mult mai firesc mi s-ar fi parut sa se inceapa cu maximum 5-7 tribunale, in care sa ne pregatim judecatorii specializati (si personalul auxiliar) de care avem nevoie, infiintind apoi treptat restul de tribunale de care ar mai fi nevoie in tara.

Pornind de la ipoteza ca un astfel de tribunal are nevoie de macar vreo 5-6 sali de judecata si de un numar de vreo 18-30 de judecatori specializati, la fel de mult cum are nevoie de o arhiva incapatoare, personal auxiliar specializat (modul in care functioneaza arhivele la noi este in prezent inanacceptabil, cu un arhivar doi care nu mai prididesc cu servirea dosarelor cozii lungi, care nu se mai termina si nu are nici un fel de "ordine", cu dosare care zac pe te miri unde si sint tinute vraiste, cu nimeni care sa introduca datele din dosar in calculatoarele care nu exista-sistemul de arhivare/prelucrare a dosarelor este de altfel total primitiv) pe care eu unul il vad cel putin triplu fata de al judecatorilor, pentru o functionare cit de cit normala a acestor instante, etc, iar lucrurile acestea costa bani, si cum banii sint putini, cred ca este mai bine sa incepi cu mai putine lucruri, pe care eventual sa le poti face bine, decit cu mai multe, pe care sa le faci prost. Este drept ca intodeauna sint oameni care eventual asteapta sa fie promovati ca judecatori la astfel de instante, iar 18 judecatorii pot satisface mai bine o astfel de presiune "electorala" decit 5, dar de ce sa nu facem bine macar de data aceasta ceva (daca tot vrem sa facem) ci sa facem ca de obicei, ceva prost?
Punctaj general la initiativa de mai sus(1 pentru initiativa, -1 pentru multitudinea instantelor si lipsa unui plan sau buget)=0

"De la 1 ianuarie 2005 va exista functia de manager de instanta."

He,he, asta e cea mai buna si tare pina acum. Ce e aia managar? Cei care dau tircoale meseriei juridice de suficienta vreme isi mai amintesc legea managarilor data cu pompa prin '93, parca. Isi mai amintesc si
cum a fost "implementata", cu vechii directori copiind ca porcii unul de la altul la asa zisul examen de confirmare pe postul nou, si falimentele care au urmat confirmarii "specialistilor" vechi pe postul nou.

Fara explicatii suplimentare despre ce este acest nou
post, ce face managarul de instanta si cui si mai ales cum da el socoteala, inclin sa cred ca va fi
un loc bunicel si caldut pentru nepotii, matusile, unchii catei si pisicile barosanilor din instante/barouri/ ministere, prefecturi, etc. De ce am avea nevoie cu adevarat ar fi mai mult personal auxiliar, care sa si faca treaba pe la arhive, etc., si eventual de asa zisii law "clerk-i"(daca e sa copiem modelul american), un fel de judecatori asistenti care sa pregateasca cercetarea juridica si elementele dosarului (revazind cu aceasta ocazie si argumentele avocatilor justitiabililor si cercetarea juridica pe care se intemeiaza aceste argumente) pentru judecatori.Eventual acestia ar putea servi drept "secretari" sau managari (desi functia de secretar o poate indeplini ca si pina acum grefierul, mult mai calificat pentru aceasta)de instanta.

Unde ar fi nevoie de un managar, sau un asa zis "functionar al curtii" (al intregii curti)? Ar fi la personalul auxiliar. El ar supraveghea indepliniriea sarcinilor de servici de catre acest personal, ar stabili fisa posturilor samd, lasind presedintele curtii sa se ocupe exclusiv de activitatea judecatoreasca. In nici un caz nu ar avea de a face managagarul cu judecatorii.
Punctaj total pentru idea asta -1 (dat fiind ca nu ni se explica deloc ce este, de unde vine si cui foloseste managarul)
.......
"Se prefigureaza reorganizarea judecatoriilor, prin transformarea a 48 de judecatorii mici in "sedii secundare" ale altor judecatorii cu un volum mai mare de activitate. Aceste "sedii secundare" vor avea activitate redusa (o sedinta la doua saptamani) si personal redus (1- 2 judecatori)."

O asemenea judecatorie la care nu pot sa nu ma gindesc imediat citind cele de mai sus este cea de la Giurgiu( asa cum arata acum vreo 7 ani cind am vazut-o ultima oara.)
Girgiuvenii pot veni cu certitudine la Bucuresti, si avind in vedere cum arata acum citiva ani Curtea de acolo, care nici macar sediu secundar nu putea fi numita o asemenea mutare isi are rostul.
Singurul neajuns ar fi acela ca daca restringem drastic o asemenea curte/curti renuntam astfel la un mod atit de util de a promova magistrati...
Punctaj total +1 (mai mult functie de "implementare")

"Instantele sunt informatizate in proportie de 60% (3200 de computere)."

Avind in vedere e-mail-ul judecatorului, pe care l-am publicat recent pe acest blog cred ca domnul ministru a avut in vedere a) anumite instante ori b) computerele aduse de acasa de catre judecatori, sau si mai rau c)ne minte direct si pe fata.
Pina nu vom avea o proba directa la dispozitie (unde sint computerele acestea, cite, etc), punctaj total mai sus -1

"In cel mai scurt timp, toate instantele vor beneficia de echipamente pentru ca repartizarea cauzelor in complete de judecata sa se faca in sistem informatizat, in mod aleatoriu, pentru inlaturarea oricaror suspiciuni cu privire la obiectivitatea acestei activitati."

"In cel mai scurt timp" este un termen prea vag pentru a-l lua in serios. Adica la calende, dupa calendarul romanesc?
Puncaj mai sus 0.

"Pana in anul 2007 fiecare magistrat va fi dotat cu computer cu acces la legislatie si Internet.Tot pana in anul 2007 toate hotararile pronuntate vor fi publicate pe
site-urile instantelor."


In sfirsit un termen...As fi preferat sa stim citi judecatori vor fi dotati (aici avem deja 60% care au, conform declaratiei de mai sus, deci e vorba doar de 40%, nu?)/cite hotariri vor fi publicate in 2004/2005/2006..., desi poate fi vorba doar de o declaratie pentru UE-sa fim noi acceptati in decembrie, ca pe urma avem inca 2 ani sa facem vreun plan.
Punctaj aici 0=pentru lipsa detaliilor

Totalul meu la cele de mai sus =1. Le astept pe ale voastre.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home