Monday, December 06, 2004

Eceptionala Romanie... partea a doua-invatamintul

Cotidianul are un articol aici despre cine finananteaza pe cine si ce in invatamintul romanesc. Nu am cum verifica toate datele prezentate in articol, dar chiar daca le iau sub beneficiu de inventar, citeva concluzii ale articolului mi se par interesante. Citez:


Potrivit datelor obţinute la ultimul recensămînt, populaţia activă din ţara
noastră numără aproximativ 7.800.000 de persoane. Dintre acestea, numai
1.300.000 au urmat o facultate, o şcoală postliceală sau una de maiştri. Prin
urmare, o majoritate covîrşitoare de aproape 6 milioane şi jumătate de persoane
plătesc funcţionarea unui sistem care îi priveşte într-o măsură destul de mică.
Situaţia este şi mai gravă dacă ne uităm la datele din zona rurală, unde
numărul persoanelor active este de 3.500.000, din care mai bine de două treimi
au absolvit cel mult o şcoală de ucenici.
.......
În ciuda credinţei că sistemul public de învăţămînt este un succes,
prin care chiar şi cei din clasele de jos şi-au cîştigat dreptul la educaţie,
realitatea este că el continuă să fie elitist. Un număr impresionant de persoane
nu au absolvit decît şcoala generală. Dar aceste persoane trebuie să contribuie
la finanţarea unui sistem care consumă 3,6% din PIB.
.....
Beneficiarii învăţămîntului public sînt cei care provin din clasa de
mijloc, pentru care educaţia reprezintă o valoare importantă - şi care sînt
astfel dispuşi să îşi susţină copiii o perioadă mai lungă.
Copiii familiilor
din clasa mijlocie devin astfel contribuabili la o vîrstă mai înaintată decît
copiii familiilor din clasele de jos. În plus, datorită educaţiei primite, ei au
acces la locuri de muncă mai bine plătite. De altfel, dintre cei 1.000.000 de
şomeri înregistraţi la recensămîntul din 2002, în jur de 650.000 nu absolviseră
decît şcoala primară, gimnaziul sau o şcoală de ucenici.
În concluzie,
sistemul public de învăţămînt este departe de a-şi atinge scopul pentru care a
fost creat. De fapt, el funcţionează ca un sistem prin care cei din clasa de
mijloc şi cea de sus sînt finanţaţi de majoritatea celor săraci şi lipsiţi de
educaţie. Sistemul permite şi asigură menţinerea inegalităţii sociale, ascunsă
sub retorica triumfalistă a unei modernităţi incerte. O modernitate ale cărei
costuri sînt plătite chiar de cei pe care îi exclude de la împărţirea
beneficiilor.


Eu unul cred ca nu este vorba numai despre "...un sistem prin care cei din clasa de mijloc şi cea de sus sînt finanţaţi de majoritatea celor săraci şi lipsiţi de educaţie", care eventual ar fi valabil pentru invatamintul de stat si deloc sau in foarte mica masura pentru cel privat. Este vorba, cum, spune Patapievici aici ("Nu ma intereseaza sa intru in sistemul de Invatamant academic,...in care... am predat pana in 1994, pentru ca il cunosc") despre (Este) un sistem mafiotizat si clientelar, in care cercetarea dezinteresata conteaza tot atat de putin pe cat conteza devotamentul fata de ideile pure." Este vorba despre un sistem care din cauza aceasta produce analfabeti cu studii superioare in masa, care la nivel de cercetare fundamentala sau acces la resurse este cu zeci de ani in urma celui din vest, care a reusit sa multiplice in beneficiul citorva insi acelasi sistem ineficient de predare si cercetare (ma gindesc la universitatile de stat si cele particulare, infiintata in toate colurile tarii, cam de aceiasi “profesori”, dupa ’89) s.a.m.d. Prin urmare, desi gasesc interesant argumentul cotidianului; ca sistemul este platit in mare parte din banii celor care nu beneficiaza de el, cred ca dezvoltarea argumentului face realitatea si mai gri ....Nu numai ca este platit de acestia, dar la "culmile lui" (ma refer la invatamintul superior), nici macar nu este eficient, sau nu produce prea multa valoare, lucru care ar mai justifica un picut efortul facut de natiune cu sustinerea lui.

Si se mai mira cineva ca avem parte de atitia tembeli-juristi, doctori, ingineri- cu studii superiaoare, care se lafaie pe ecranele televizoarelor? Citeva propuneri de reforma gasiti aici . Iar despre cum vad altii lucrurile (de exemplu bulgarii, care considera somerii cu diploma, inutili in UE) un scurt articol, aici.




0 Comments:

Post a Comment

<< Home