Saturday, January 01, 2005

Toleranta zero pentru coruptie

Evenimenul Zilei, viitorul tabloid de succes in urma deciziei actionarului elvetian de a scuti berbecul romanesc de prea multe jurnalistica independenta, publica totusi un prim interviu cu noul Ministru al Justitiei aici . In principiu s-au discutat in acest interviu (in ciuda inconsecventei redactarii ) doua idei: una legata de coruptie, si una legata de reforma justitiei (a sistemului judiciar)

De fapt, cu enuntarea acesor idei incepe interviul:

Mai concret, doamna ministru, pentru ca sint multe de schimbat, cu ce veti incepe?
Trebuie sa incercam sa avem o justitie independenta, eficienta si, nu in ultimul rind, toleranta zero la coruptie!
........
Mandatul meu este, pe linga reforma justitiei, si lupta anticoruptie.

Daca acestea sint cele doua linii de forta in care se va incadra activitatea ministerului in urmatoarea perioada, aflam in continuare care sint problemele pe care le va intimpina ministerul in incercarea de a-si desfasura activitatea pe directia lor. Prima si cea mai mare problema este legata de timp, mai precis, de (aproape) imposibilitatea de alcatui in Romania un plan de actiune in citeva luni. Citam in continuare:

Ati lucrat la Comitetul Helsinki si la Consiliul Europei. Ce veti aduce nou in acest minister din experienta acumulata acolo?

In primul rind, foarte multa munca. Pentru ca, pina in martie 2005, trebuie sa prezentam Uniunii Europene mai multe acte. Acestea inseamna o activitate extrem de complexa: planuri de actiuni, de punere in aplicare a legilor, plan de reforma judiciara, planuri de masuri pentru o perioada mai lunga, dar cu termene si activitati anuale pentru lupta anticoruptie. Toate astea trebuie sa le facem pina in martie 2005, deci ele vor constitui o prioritate.
Mie nu mi se par imposibil de realizat astfel de planuri in 3 luni, desi, daca ma gindesc la faptul ca in Romania discutiile care pot dura 10 minute dureaza cel putin citeva ore, iar actiunile sint aminate mereu sine die, e posibil sa fie enorm de putin(pentru o asemenea cultura,ca a noastra). Parerea aceasta pare sa fie impartasita si de dna. Macovei.

Intr-un interviu acordat “Evenimentului zilei” in urma cu doua saptamini, pe cind nu erati demnitar, spuneati ca este practic imposibila indeplinirea conditiilor UE in termenele fixate.

Acum voi incerca, pentru ca am aceasta datorie, sa fac imposibilul. Sigur ca este foarte greu ca, in trei luni, sa incepi un plan de reforma judiciara, de combatere a coruptiei si de aplicare a legilor, pentru ca toate astea trebuiau facute pina acum. Voi incerca imposibilul. Voi incerca sa fac aceste lucruri cu echipa de aici, din Ministerul Justitiei.

Plecind de la premisa ca oamenii buni sint putini, chiar si in Ministerul Justitiei, cred totusi ca nu ar fi inutila mai intii o ierarhizare a obictivelor. Vom face mai intii un plan de combatere a coruptiei sau unul de reforma a justitiei in general? Desigur , cele doua sint intr-un fel corelate, dar timpul fiind atit de scurt, nu cred ca este daunatoare o abordare separata a lor, riscind in caz contrar sa ne trezim fie cu un "writer block" al specialistilor din minister, fie cu o abordare superficiala a lucrurilor, in buna traditie romaneasca. Eu as incepe cu coruptia sistemului din citeva motive evidente:

  1. -desi are de a face aparent cu tot sistemul(si nu se poate rezolva in afara unei "reforme" a intregului sistem), este o sarcina mai putin complexa decit reforma justitiei in general;
  2. -este mai presanta acum, vis a vis de (cerintele)EU decit reforma justitiei in general;
  3. -coruptia manifestindu-se la mai multe nivele ale sistemului juridic, identificarea acestor nivele si rezolvarea lor "punctuala" permite importante "insights" in legatura cu proasta functionare a sistemului, si un fel de harta intelectuala care poate fi folosita mai tirziu, in propunerile de reforma ale intregului sistem;
  4. -in sfirsit, si desigur nu in ultimul rind, rezolvind cea mai dificila sarcina, cea legata de coruptie, eliminam una dintre puternicile presiuni pentru prezervarea sistemului asa cum e, si declansam forte care contribuie prin dinamica lor la o primenire a sistemului.

Desigur, cele de mai sus nu sint o abordare exhaustiva a subiectului, ci doar citeva idei pentru un inceput de dezbatere.

Si daca incepem cu coruptia, mi s-ar parea intersant sa fie definiti citiva parametri si legaturile dintre ei(pentru un model de analiza a cauzelor coruptiei, in rindul puterii judiciare a se vedea articolul de aici).

  1. -in primul rind ce este "coruptia" si cum definim elementele sale;care sint trasaturile acestora;
  2. -care este populatia (actori individuali, colectivi)pe care vrem sa o studiem (asupra careia vom actiona pentru a elimina fenomenul respectiv)
  3. -care sint factorii care influenteaza acest fenomen si cum putem masura influenta lor;

etc...

Abia dupa ce avem o imagine mai clara a fenomenului pe care vrem sa il combatem, putem incepe o discutie legata de ce vrem sa facem si ce este cel mai bine sa facem pentru a combate fenomenul respectiv.

O imagine a celor de mai sus pare ca exista, desi din ce e publicat din interviul cu pricina nu imi deosebit de clar cit de bine sint conturate cele de mai sus(recunosc ca este destul de dificil sa abordezi toate aceste chestiuni intr-un scurt dialog). Astfel:

Noi avem legislatie anticoruptie. Problema este aplicarea legii.
Deci idea ar fi ca toti parametrii sint definiti, etc in legislatie, singura problema (si nu una dintre probleme) fiind aplicarea legii? Dna. Ministru completeaza insa imediat (cu referire la PNA) insa:


Desigur, se ridica si o problema de modificare, in sensul reducerii competentelor Parchetului National Anticoruptie, tocmai pentru a-l lasa sa se concentreze pe marea coruptie.

Deci 1) coruptia este definita in legislatie; care
2) nu se aplica; si 3) este necesara o reducere a competentelor organismelor insarcinate cu combaterea acestei coruptii (este evident ca sint prea multe si fiind prea multe sint indeplinite defectuos)?

Sau nu inteleg eu bine ?

In alta ordine de idei, punctul 3 nu poate decit sa ma bucure intrucit il interpretez ca fiind o declratie de intentie a concentrarii atentiei asupra modului cum se desfasoara procesul. La urma urmei, cei implicati in "functionarea" justitiei sint aproape fara exceptie prosti manageri iar o gindire mai detaliata a modului in care se desfasoara activitatea lor nu poate decit sa ii ajute. Nu mai putin insa, ramin totusi de dezbatut, strict legat de coruptie cele pe care le aratam anterior.
In sfirsit, o alta idee care mi s-a parut interesanta,in incheiere:

Vreti sa transmiteti un mesaj celor chemati sa aplice legile si, pe de alta parte, celor care critica modul cum se face acest lucru in Romania?
Judecatorii trebuie sa inteleaga ca nu voi interveni niciodata in solutiile lor si voi face tot ce-mi sta in putinta ca sa impiedic interventia politica in activitatea justitiei. In ce-i priveste pe justitiarii care, uneori, vorbesc de coruptie in domeniul justitiei, acestia trebuie sa inteleaga ca exista in programul de guvernare mai multe masuri care inlesnesc accesul la justitie, care vor duce la scurtarea proceselor, la scurtarea perioadelor de redactare a hotaririlor. Ma gindesc la taxele judiciare de timbru care pot impiedica accesul la justitie; la asistenta juridica gratuita pentru cei care nu-si permit sa-si angajeze avocati. Deci exista un plan de masuri care sa asigure accesul la
justitie.

Acum aplaud prima parte a declaratiei(cea referitoare la neinterferenta ministerului in activitatea judecatorului). Dar partea a doua, imi ridica totusi o problema, deoarece nu sint tentat sa confund accesul la justitie cu coruptia. Sint doua lucruri diferite. Totusi, trecind cu vedera confuzia respectiv, ma bucur ca noul ministru gindeste finalitatea procesului din punctul de vedere al participantului, ceea ce ne permite sa speram o schimbare binevenita de optica, in mult incercatul minister al justitiei. Sa urmarim deci cum vor fi clarificate lucrurile/obiectivele in perioada imediat urmatoare si cum se va purcede la realizarea obiectivelor propuse.

Friday, December 31, 2004

LA MULTI ANI!

Ei, acesta este ultimul lucru pe care il avem de spus in anul acesta. Ne vedem la anul, sanatosi, voinici, si cu putere de munca.

Thursday, December 30, 2004

Individualism Romanian Blogging Awards-2004

Gabriel-Paul Mihalache gazduieste in aceste zile pe blogul sau, "Individualism" , Individualism Romanian Blogging Awards 2004 (IRBA 2004). Personal, am gasit uitindu-ma pe linkul de mai sus, o multime de bloguri romanesti, a caror existenta imi era total necunoscuta, dar care nu mi se par mai putin interesante din aceasta cauza. Pare ca blogosfera romaneasca este in plina expansiune si se extinde cu lucruri de calitate. Va las si pe voi sa aruncati o privire!

Ce ne-a adus anul 2004

Intrucit mai avem 2 zile (nu chiar una si jumatate) si incheiem anul, m-am gindit la o lista cu cele mai importante evenimente ale anului 2004 (in Romania, desigur).
Intr-o ordine aleatoare, urmatoarele mi s-au parut importante

La capitolul "Pozitive":
-regime change ca urmare a alegerilor parlamentare siprezidentiale (si cele locale au jucat un rol,desigur);
-incheierea chinuita a negocierilor cu UE;
-crestrea economica de 8 si ceva (chiar este atita?) de anul acesta (o crestere economica pentru Romania care sa depaseasca media anemica a EU era oricum deasteptat, dar un 8 la suta este imbucurator, avind invedere cit avem de recuperat);

La capitolul "Negative":
-continuitatea scandalurilor de coruptie si in 2004;
- "stenogramomiada";
-scandalurile provocate de patronii straini ai marilor cotidiene romanesti (Romania Libera, Evenimentul);
-componenta CSM (cons. super. al magistraturii) rezultata in urma unor alegeri chinuite.

Ca intodeauna astept parerile voastre

Wednesday, December 29, 2004

Cutremure, tsunami si pierderi umane infricosatoare

Citesc de citeva zile nebunia produsa de dezastrul natural submarin (nu stiu cum altfel sa numesc un asemenea cutremur) de la Aceh, si de tsunami-ul care i-a urmat si nu imi vine sa cred ce citesc(cea mai buna sursa de informatii mi s-a parut google news, desi toate celelalte medii, inclusiv blogurile au prins repede din urma lead-ul google in privinta fluxului de stiri. la acest capitol, nu pot sa nu observ "cele" pe care le gaseste presa romana de remarcat cu privire la evenimentele recent petrecute). Ceea ce mi se pare clar, si totodata trist este ca desi tarile din zona ar fi putut, cu ceva cheltuieli legate de un sistem de avertizare importiva tsunami-urilor si cu ceva pregatire a populatiei, evita tragedia umana atit de cumplita care s-a intimplat, guvernele respective nu au luat in considerare sub nici o forma posibilitatea intimplarii unor asemenea calamitati naturale. De asemenea, pare clar ca reactia de solidaritate a Vestului (tarile bogate) nu este decomdata la inaltimea catastrofei care abia a avut loc. Sa speram totusi ca in zilele urmatoare, ajutorul va deveni substantial, caci altfel exista riscul ca ajutorul sa vina prea tirziu pentru supravietuitori.

Tuesday, December 28, 2004

Dinozaurii de la externe...

Ma rog, o parte din ei...pentru acei dintre voi care se tot mira cum Romania pare din exterior, citeodata pe nedrept, un fel de copila cam prostuta si salbatica (Goe), in lista publicata de Revista presei aici . Citam:

Noul ministru de Externe al Romaniei, Mihai Razvan Ungureanu, si-a asumat
sarcina de a primeni lista ambasadorilor si consulilor Romaniei. Pe aceasta lista se gasesc citeva nume de personaje extreme de controversate, nume pe care presa le-a semnalat deseori, fara ca situatia sa se schimbe radical......“Dinozaurii” n-au fost indepartati de la posturi. ....Va oferim citeva nume reprezentative de ambasadori si consuli care nu par a avea vreo legatura reala cu posturile pe care le ocupa.
Traian Chebeleu In acest moment, Traiana Chebeleu este ambasadorul Romaniei in Austria. La inceputul anilor ’90, Chebeleu a fost consilier prezidential si purtator de cuvint al presedintelui Ion Iliescu, pozitie din care s-a facut remarcat prin lipsa totala de comunicare cu presa si societatea civila. Iar atunci cind a comunicat ceva, a facut-o deseori defectuos, asa cum s-a intimplat in 1991, cind a declarat ca denuntarea pactului Molotov-Ribbentrop are doar o valoare “morala”, nu si una
juridical.Trecutul ante-decembrist al lui Traian Chebeleu este destul de incert.
Mircea Raceanu a afirmat ca inainte de 1989 Chebeleu a fost ofiter de securitate
“acoperit” in Ministerul Afacerilor Externe. Cert este ca nu s-a facut remarcat
prin nici o realizare deosebita in postul de ambasador.
Liviu Maior Fost ministru al invatamintului in perioada 1992 – 1996, Liviu Maior a ajuns ambasador in Canada. Cunoscut drept un pion de sacrificiu al lui Ion Iliescu, el este acuzat de mentinerea invatamintului romanesc in parametrii de dinainte de 1989. Pentru ca nu a mai avut loc pe listele PDSR la alegerile din 2000, lui Maior i s-a gasit un loc caldut in Canada.
Gheorghe Tinca Fost ministru al apararii, Gheorghe Tinca, acum ambassador in Cehia, este un personaj controversat. A fost mentionat intr-o afacere de vinzare de arme produse la Romtehnica catre Iran, in ciuda embargoului international. Printre alte afaceri necurate care i se imputa este si achizitionarea unui apartament dintr-un imobil nationalizat. Mai nou, se pare ca si-a ridicat o casa la Cornu.
Costin Georgescu Actualmente ambasador in Cipru, Costin Georgescu a fost director al SRI in administratia Constantinescu. Omul de la care se astepta reformarea acestui serviciu intesat de fosti securisti a clacat teribil, nereusind nici unul dintre scopurile propuse. Exista suspiciuni ca el s-a internat de citeva ori in spital tocmai pentru a nu da socoteala de dezastrul peste care era sef.Conform dezvaluirilor mai multor publicatii, Costin Georgescu a fost “lucrat” ca la carte de
subordonatii sai din SRI, dovedind o lipsa crasa de discernamint in ceea ce priveste managementul unei astfel de institutii.
Constantin Simirad Simirad a ajuns ambasador in Cuba dupa un scandal declansat in Iasi, acolo unde era primar. Un personaj extreme de controversat, “creator” al fantomaticului Partid al Moldovenilor, Simirad a primit postul din Cuba drept recompense pentru serviciile aduse PSD, in care a intrat o data cu partidul sau. A fost remarcat prin impodobirea primariei Iasi cu tablouri care-l infasitau chiar pe el. Probabil ca aceste apucaturi i-au fost retezate o data cu debarcarea la Havana, acolo unde sunt admise doar portretele lui Castro si Che Guevara.
Marcel Dinu Ambasador in Egipt, Marcel Dinu este diplomat de cariera, lucrind in MAE inca din 1964. A fost ambasador in Germania de Vest pina in 1989. Din aceasta perioada dateaza acuzatia ca ar fi deturnat ajutoare germane pentru Romania, obtinind foloase din comercializarea lor in Vietnam si Coreea de Nord. Acuzatiile nu au fost niciodata probate.O alta pata in biografia lui Marcel Dinu dateaza din 2001, cind, desi era sef al Oficiului Guvernului Romaniei pentru gestionarea relatiilor cu Republica Moldova, a semnat un articol in suplimentul revistei antisemite “Atac la persoana”.
Caius Traian Dragomir Dragomir, fost candidat la alegerile prezidentiale din 1992, este acum ambasador in Grecia. De numele sau se leaga un scandal monstru, datat de perioada in care a fost ambasador la Paris. Atunci, Caius Traian Dragomir a fost acuzat intr-un raport oficial al Curtii de Conturi ca a devalizat ambasada Romaniei, cheltuind sume imense.Cazul a fost musamalizat cu ajutorul procurorului general, Tanase Joita. Care - ce coincidenta – a ajuns si el ambasador.
Ioan Maxim Ambasador in Elvetia, Ioan Maxim spune ceva doar celor care isi mai aduc aminte de scandalul “Firul Rosu”. Atunci, in plina disputa privind existenta unui telefon direct intre Cotroceni si Kremlin, diplomatul Ioan Maxim a negat in prima instanta instalarea acestui post telefonic secret, luindui-i apararea lui Ion Iliescu.Mai apoi insa s-a dovedit ca mintise, presa publicind o nota informativa adresata chiar lui Maxim, nota prin care se confirma existenta “firului rosu”.
Neagu Udroiu Scriitor mediocru, din generatia lui Dinu Sararu, Neagu Udroiu a ajuns ambasador in Finlanda si Estonia. A fost rasplatit cu acest post pentru prestatia din fruntea Agentiei de presa Rompres, care a servit interesele PDSR.
Tanase Joita Dupa ce a terfelit ideea de justitie ani la rind, fostul procuror general al Romaniei, Tanase Joita, a fost rasplatit cu postul de consul general la Strasbourg. Tanase Joita va ramine in istoria recenta a Romaniei drept omul care a abuzat de recursul in anulare, instrument prin care a scapat de inchisoare zeci de personaje
controversate – de la afaceristi dubiosi pina la membri ai lotului Timisoara.
Mircea Criste Ambasadorul Romaniei in Macedonia este Mircea Criste, si el fost procuror general, inaintea lui Tanase Joita. Criste a functionat ilegal timp de trei ani ca ambasador, deoarece el nu fusese eliberat oficial din functia de procuror.De
numele lui Mircea Criste se leaga tergiversarea dosarului ce-i privea pe asasinii disidentului Gheorghe Ursu.
Dan Ghibernea Ghibernea este ambasadorul Romaniei pe linga Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord. Fost intreprinzator in domeniul mass-media, Dan Ghibernea s-a facut remarcat la post printr-un presupus scandal sexual relatat de Academia Catavencu.
Gelu Voican Voiculescu Fostul revolutionar a ajuns ambasador tocmai in Maroc. Legat prin fire invizibile de Ion Iliescu, Gelu Voican Voiculescu este primul demnitar de dupa Revolutie care a reactivat oficial cadre ale fostei Securitati, in cadrul unitatii de politie a Bucurestiului. Numele sau a fost adesea asociat cu afaceri ilegale precum traficul de armament in tarile Orientului Mijlociu.Nu a fost niciodata acuzat oficial.
Iulian Buga Buga este ambasador in Olanda. El s-a aflat in mijlocul unui scandal de presa in Tara Lalelelor. In urma unui articol critic semnat de un ziarist olandez, Buga a “sugerat” guvernului roman sa contracareze aceste dezvaluiri de presa. Drept urmare, ziaristul a fost convocat la o discutie la Ministerul de Interne al
Romaniei, fapt ce a declansat un scandal destul de puternic in Olanda.
Alexandru Cornea Ambasadorul Romaniei in Ucraina, Alexandru Cornea, a fost acuzat in zeci de articole de prostul management al crizei declansate de afacerea Bistroe. In locul unor actiuni diplomatice hotarite, Cornea nu a facut nimic, dind senzatia ca Romania nu are ambasador la Kiev. Mai mult, intr-o ancheta publicata de Academia Catavencu se afirma ca Alexandru Cornea ar putea avea probleme cu
alcoolul.
Mircea Gheordunescu Consul la Milano, Mircea Gheordunescu s-a facut remarcat prin proasta functionare a institutiei pe care o conduce. Numerosi romani stabiliti in nordul Italiei au acuzat faptul ca li se cere mita pentru serviciile consulare
gratuite. Gheordunescu a fost director adjunct al SRI in administratia Constantinescu.
Gheorghe Dimitrescu Dimitrescu, consul la New York, este un afacerist ce a avut legaturi cu Adrian Nastase. A fost unul dintre patronii firmei Jaro International, companie de transport aerian implicata in afacerea de contrabanda cu tigari “Portelanul”. Adrian Nastase si familia sa a beneficiat de calatorii efectuate cu compania Jaro.

Sunday, December 26, 2004

Teviziunea romana, "raportind" alegerile? uuh, nu...

Rebecca McKinnon are un interesant punct de vedere (al insider-ului) despre televiziuni(le americane)intitulat "Priorities of American Global TV:Humanity, National Interest, or Commercial Profit", aici.